06 d’octubre, 2008

LOTERIA 2008

RECORDEM A TOTS ELS SOCIS
QUE TENIM LOTERIA DE NADAL
(DÈCIMS) DEL Nº 65594,
AL PREU DE 20 EUROS EL NÚMERO
MÉS 2 EUROS DE DONATIU.
Àngel (661 100 219)

04 d’octubre, 2008

HISTÒRIES I CONTES DEL BARRI

Com podreu veurà aquest humil blog es poc actiu pel que fa a temes de política, no es que sigui una norma, pro aquestes coses han de ser tractades en altres llocs i per les persones adequades. Tot i així farem un petit incís, a raó d'uns escrits que han sortit a la llum aquest mes de setembre en la revista local El Brogit, i des d'on es fa referència al nostre barri.
L'Associació de Fills i Amics del Burés no vol entrar a valorar dits escrits, mes ben dit no cal donar-los valor, ja que estan suficientment clars, per treure una cosa positiva i constructiva, simplement creiem que són producte d'una rabieta, enveja o alguna cosa per l'estil; sense posar-nos a critica en excessiu dits escrits, reivindicarem algunes de les coses que s'exposant i que nombren directament al nostre entorn.
Algunes persones encara tenen el pensament posat en l'edat quaternària, i no s'han adonat que el Burés es Castellbell i el Vilar, al igual que, la Bauma, el Vilar, Sant Cristòfol o la Riereta; si en alguns d'aquests punts del nostre municipi si fan coses, podríem pensar que es per que i fan falta.
Des de la desaparició d'Indústries Burés a l'any 1991, on l'empresari fins aquest moment avia monopolitzat tot l'entorn, el nostre barri avia quedat una mica en l'oblit. La Diputació va tarda vint anys en restaurar la barana del Pont Nou, un parell d'edificis abandonats, places tancades i unes zones enjardinades deplorables, eren la imatge diària del nostre barri. Avui dia les coses van canviant, algunes obres començades pel govern anterior i acabades per l'actual, des d'on també han sortit noves idees, han fet que l'aspecte del Burés estigui bastant renovat, fet per el qual tots els residents ens sentim molt agraïts. El Burés i la Bauma són les portes d'entrada al nostre municipi, al igual que al entrar en una casa, el rebedor ens donara una idea del que podem trobar en la resta de l'habitacle, si l'entrada esta bruta la resta ja es imaginable.
Pel fet de que els actuals mandataris municipals, siguin veïns del Burés i membres de l'Associació de Fills i Amics, no ens fa suposar de cap manera, que els demès residents tinguem un privilegi sobre la resta del municipi, simplement creiem que s'està fent el que calia, esta clar que cada persona enfocara las seves necessitats des de la perspectiva que més li convingui.
I per últim i fent referència als escrits abans esmentats, una de les coses més qüestionables i faltades d'ètica, es xerra més del comte, i mostra un alt grau d'enveja, sense tindre la valentia de donar la cara, protegint-se darrera d'un vulgar pseudònim; no més que per aquest fet, ja es pot extreure el valor que poden tenir aquests escrits, per la resta de persones.



Associació de Fills i Amics del Burés
(Josep Antoni Pallàs i Puig)

01 d’octubre, 2008

EL PONT NOU

Corria per allà l'any 1877, o sigui fa quatre dies, quant el transit per carretera era cada vegada més intens, tant per l'increment de les activitats de la Fàbrica de can Burés, com per la posada en marxa de can Borràs i l'ampliació de les fàbriques de la Bauma, amb tot això, era indispensable la rectificació del camí de carro de Monistrol a Manresa. En aquest any Burés redacta una exposició perquè fos presentada a la Diputació Provincial, amb la inclusió d'un gran nombre de signatures de propietaris d'aquesta contrada. Es demanava que el camí esmentat es transformes en carretera provincial i fos inclòs en el pla de carreteres.
Aprovat el projecte, la Diputació acorda dividir el pla en dues seccions; la primera d'Esparreguera a Monistrol i la segona de Castellbell a Manresa; per la construcció d'aquest últim tram es feren dos grups; un la esplanació de la carretera i l'altre la construcció del Pont Nou de Castellbell sobre el riu Llobregat. La construcció de dit pont va començar a les primeries del mes de març de l'any 1893, i l'obra la va dur a càrrec el contractista Vicenç Planella, per la quantitat de 29.000 duros.
Despres de molts entrebancs durant les obres, el pont fou inaugurat el dia 27 d'octubre de l'any 1884. S'organitzaren un seguit d'actes a càrrec dels Burés, el marquès de Castellbell i Frederic Ricard, per tal d'obsequiar a la comisso de la Diputació Provincial. Aquest any, farà 124 anys de la inauguració del Pont Nou.


Vista general del barri Burés a finals dels anys vint, amb el Pont Nou en primer terme abans d’ésser enderrocat durant la Guerra Civil (1939). Podem observar els medallons que hi havien entre arcs, amb la Creu de Sant Jordi, i les Quatre Barres Catalanes, que formen l’escut de la Diputació de Barcelona











Detall dels medallons

En el mes de gener de l’any 1939, el Pont Nou fou enderrocat per les tropes republicanes que s’arreplegaven en retirada pressionats per les tropes nacionals. La pressió d’uns i les presses dels altres van evitar la voladura del Pont Vell i la Fàbrica



Detall de la reconastrucció del Pont Nou. Any 1947

Alguns dels operaris que varen treballar en la reconstrucció del Pont Nou. Fotografia pressa el novembre de l'any 1947